معرفی رشته فتوگرافیک

آشنایی با رشته، مسیر تحصیلی و شغلی رشته فتوگرافیک

فتوگرافیک به معنای تلفیق هنر و عکاسی هست، هنر و صنعت عکاسی از جمله فعالیت هاي این حوزه به شمار می آید که به تکنولوژي ها و فناوري هاي روز وابستگی شدید پیدا کرده و همگام با آن مسیر تکامل را طی کرده است و با پیشرفت قابل ملاحظه نرم افزارهاي اجرایی در حیطه هنر گرافیک و عکاسی و کاربرد وسیع آن در بسیاري از مشاغل دیگر در گروه هاي بزرگ خدمات، صنعت و غیره می توان به اهمیت این بخش از فعالیت اقتصادي (اقتصاد هنر) در جامعه پی برد.

درس های رشته فتوگرافیک 

درس های سه ساله شامل چند بخش است. اولین بخش دروس عمومی مثل (تعلیمات دینی۱و۲و۳، عربی۱و۲و۳، ادبیات فارسی۱و۲و۳ و زبان انگلیسی۱و۲)، دروس خوشه مطالعات اجتماعی شامل ( جغرافیای عمومی و استان شناسی، علوم اجتماعی و تاریخ معاصر) و دروس خوشه انسان و سلامت (تربیت بدنی ۱و۲و۳، انسان و محیط زیست، سلامت و بهداشت)، دروس انسان و مهارت های زندگی (درس انتخابی، مدیریت خانواده و سبک زندگی) و دروس شایستگی های غیر فنی مثل (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، درس انتخابی و اخلاق حرفه ای)  و دروس شایستگی های پایه فنی ( ریاضی ۱و ۲، شیمی و فیزیک) و شایستگی های فنی ( عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی، دانش فنی پایه، طراحی و زبان بصری، عکاسی آتلیه و مراسم، تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ، عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی، دانش فنی تخصصی و کارآموزی) است.

تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک

اولین تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک، انجام فعالیت ها به صورت دستی و کامپیوتری هست.

رشته فتوگرافیک زوم بیشتری به عکس و عکاسی دارد. در حالی که گرافیک به طراحی تمرکز بیشتری دارد.

در رشته ی فتوگرافیک در هر سه سال هنرجوها عکاسی را آموزش می بینند و در زمینه عکاسی تبحر بیشتری نسبت به هنرجوهای گرافیک پیدا می کنند. در فتوگرافیک استاندارد هایی مثل عکاسی از طبعیت و عکاسی گزارشی را یاد می گیرند. گرافیک یعنی طراحی، تصویرسازی، عکاسی، هنر و صفحه آرایی و فتوگرافیک یعنی عکاسی.

آینده شغلی و بازار کار فتوگرافیک چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مثل علامت و اطلاعات (آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار مختلف (غرفه آرایی)، آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی، اجتماعی و مانند آن (صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکزی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خودشان را ارائه بدهند.