Top


18 بهمن 1400

هدایت تحصیلی

مولف: ساجده رجبیان   /  دسته: علمی   /  رتبه دهید:

هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی به منظور راهنمایی دانش آموزان پایه نهم 1401 - 1402 در فرآیند انتخاب رشته دوره تحصیلی متوسطه اول انجام می گیرد که این فرآیند، بر اساس نتیجه عوامل مختلفی همچون نتایج آزمون های مشاوره ای، نتایج عملکرد های تحصیلی، علایق و استعداد های دانش آموزان جمع بندی شده و رشته های تحصیلی مناسب آن ها را اولویت بندی می کند. 
 
معرفی فرآیند هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی یا همان آزمون رغبت و توانایی دانش آموزی، فرآیندی است که دانش آموزان را در بهبود عملکرد تحصیلی و اولویت بندی رشته های مورد نظر بر اساس استعداد و علاقه آن ها، مشاوره و راهنمایی می نماید. 
  • در واقع طبق تعریفی که در آئین نامه هدایت تحصیلی نیز عنوان شده است این طور می توان بیان کرد که، هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می شود تا استعداد ها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب و اولویت بندی رشته های تحصیلی در سامانه همگام نماید.
  • بنابراین از اجرای هدایت تحصیلی پایه نهم این طور می توان برداشت کرد که، آموزش و پرورش این فرآیند را به عنوان راهکاری برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با استعداد ها و ضعف های خود و همچنین سازماندهی رشته های انتخاب شده دانش آموزان بر اساس ظرفیت بازار های شغلی در نظر گرفته است.
 
  • سامانه ای که برای دریافت فرم هدایت تحصیلی پایه نهم و انجام مراحل آن برای دانش آموزی در نظر گرفته شده است سامانه دانش آموزی پادا می باشد، اما آزمون ها و موارد دیگر این فرآیند از طریق سایت همگام انجام می پذیرد که جزئیات آن را می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.
اهداف انجام فرآیند هدایت تحصیلی
با توجه به این که هدایت تحصیلی به عنوان یک فرآیند آموزشی و راهنمای تحصیلی معرفی می گردد، لذا برنامه ریزی های آن نیز به همین منظور سازماندهی شده و برای کمک به دانش آموزان در کشف و ارتقا استعداد ها و توانایی هایشان انجام می گیرد.
 
به جهت توضیح واضح تر این مطلب در این قسمت اهداف انجام هدایت تحصیلی و پاسخ به سوالات آزمون هدایت تحصیلی را با زبانی ساده و به صورت مختصر عنوان می نماییم:
 
طبق آئین نامه هدایت تحصیلی متوسطه اول اهداف در نظر گرفته شده از اجرای این فرآیند عبارتند از:
 
  • شناسایی استعداد ها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان 
  • راهنمایی و کمک به دانش آموزان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، متناسب با استعداد ها و همچنین تقویت روحیه دستیابی به اهداف آینده شغلی در آن ها
  • راهنمایی و هدایت دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته و دنبال کردن علایق، طبق سیاست های آموزشی کشور
عوامل تاثیر گذار بر فرآیند هدایت تحصیلی
هدایت تحصیلی، برنامه ریزی متوازن و هدفمندی است که بر اساس عوامل زیادی جمع بندی شده و امتیازدهی می شود. با توجه به این که هدایت تحصیلی مرتبط با اولویت بندی ها و استعداد های دانش آموزان و انتخاب رشته تحصیلی آن ها می باشد، لذا علاوه بر این عوامل درونی، یکسری عوامل بیرونی نیز وجود دارد که بیشترین تاثیر را بر این اولویت بندی ها می گذارند.
 
از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی فرآیند هدایت تحصیلی و میزان تاثیر آن ها بر روی این فرآیند عبارتند از:
نمرات دوران متوسطه اول (راهنمایی ) 35%
 آزمون  استعداد ( هوش ) 15%
 آزمون رغبت 15%   
نظر دبیران   10%
نظر دانش آموزان 10%
نظر والدین 10%
 نظر مشاور

10%

آزمون های مشاوره سایت هدایت تحصیلی از طریق سایت همگام قابل دریافت و انجام می باشند.

تعداد مشاهده (764)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مقاله "هدایت تحصیلی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید